Monday, November 7, 2011

Less is More...

SALAM Aidiladha buat semua umat Islam.

Kisah kali ini bukan tentang ibadah korban tentunya. Aku masih belum berkemampuan menulis sesuatau yang terlalu besar dalam bidang keagamaan. Lebih kepada penilaian diri sendiri dengan liku-liku hidup dan pengalaman yang telah, sedang dan akan aku lalui.

Sedikit itu banyak. Tidak melakukan apa-apa bermakna kamu telah memberi segalanya, It's all your effort, I do nothing but accompany you bermakna kamu meluangkan masa, bersusah payah dan memberikan senyuman yang pada si dia, itulah segalanya dan memang itu sahaja yang dia impikan dari kamu. 'Tak buat pape pon' bermakna kamu telah cukup melakukan segalanya....cuma itu berlaku tanpa kamu sedari.

Kata-kata diatas mungkin datang dari luar kotak pemikiran bagi orang yang menuturkan, tetapi pernahkah kita terfikir bahawa perbuatan kita yang kecil itu memberikan makna yang sangat besar bagi penerimanya? Walau jauh beribu batu, hilang dimata dihati jangan. Cukup mudah bagiku, andainya ada seseorang diluar sana boleh mengingati aku 2 minit sebelum tidurnya, itu bermakna aku diingati dan aku sangat gembira diingati. Andai ada sicantik manis sanggup meluangkan 2 jam masa bersamaku, gembira sepanjang minggu akan ku rasai... Andai ada sahabat-sahabatku mengkomen dengan hanya mengatakan "hahaha.." dlm wall facebook ku, aku akan tersenyum dan mengetahui bahawa sahabatku itu ambil berat tentang diriku.

Dalam menggembirakan seseorang, kita tidak perlu terlalu berusaha. Bagi ibu dan bapa, bukan wang ringgit yang dipinta, cukuplah panggilan telefon bertanyakan khabar dan pulang ke kampung menyambut takbir raya bersama-sama sudah cukup bermakna. Tak perlu hadiah yang mahal untuk menambat hati sigadis jelita, cukup dengan keikhlasan sebagai iringan. Derma kita sebanyak RM5 mungkin umpama RM5000 bagi sipenerimanya. Bagi aku, kamu tidak perlu bersusah-susah untuk berkawan denganku, cukup dengan 'hai' maka aku ini temanmu. Less is more, nothing means everything..

Aku sedang mengalamun ketika ini, maaf andai tulisanku terlalu sukar untuk difahami. Aku sedang berbahagia dalam dunia baruku ini. Penuh dengan ilmu dan setiap hari pengalaman baru buatku. Cuma kadang kala keletihan dan rinduku pada perkara lama membuat aku  sedikit kegelisahan. Namun itu hanya untuk sementara waktu. Bersempena Aidiladha yang dimuliakan Allah dan RasulNya ini, ingin aku nyatakan kepada semua teman-teman yang mengenaliku, andai kamu ingat tentang diriku...tak perlu buat apa-apa cukuplah dengan ingatan itu. Buat musuh-musuhku (kalau ada) dan buat bekas-bekas awekku (juga kalau ada), tak perlu di block facebookku, tak perlu diseksa dirimu, andai kamu membaca blog burukku ini, itu bererti engkau rindu padaku. Dan aku amat menghargai rasa rindumu...

Buat bakal awek baruku (tengah berusaha mencari lagi ni...) aku cuma perlukan sedikit sahaja feedback darimu, agar aku lebih yakin untuk terus memburumu...

1 comment:

  1. i masih ingat tarikh lahir you.

    8 disember

    you take care.

    ReplyDelete