Thursday, October 27, 2011

No Smoking...pleaseeeeeee..

Nama Syarikat Bas: M**U Ekspress..
Perjalanan : JB-Mersing-Kuantan-K.Terengganu
No Flat: JMV 8343

Wahai encik pemandu bas....
Aku tau kau pemandu bas tersohor. Dengan dialek bahasa kau aku tau mana asalmu. Dengan kecekapan memandu kau, aku tau aku akan memiliki perjalanan yang selamat. Tetapi mengapa mesti kau merokok didalam bas yang berhawa dingin itu? Mengapa mesti aku duduk dihadapan sekali dan betul-betul dibelakang kau?

Wahai encik pemandu bas...
Aku yakin papan kenyataan berbahasa inggeris yang menyatakan 'NO SMOKING' diatas syiling bas ADALAH USAHA kau. Menyatakan kepada semua penumpang bahawa kami tidak boleh merokok didalam bas adalah usaha kau. Tetapi mengapa kau yang merokok? Adakah kerana kau tidak nampak 'signboard' itu kerana ia jauh dari pandangan mata kau?

Wahai encik pemandu bas..
Aku kelemasan dibelakang kau. Aku TIDAK merokok, maka mengapa mesti aku menikmati asap yang keluar dari nafas kau? Busuk asap kau bukan kepalang, menyebabkan kepala aku berdenyut-denyut dan kepeningan. Lebih parah lagi, ada penumpang yang kehadapan menyertaimu merokok...ohhh!!! sedihnya..

Wahai encik pemandu bas..
Jika aku tidak memikirkan aku ingin perjalanan yang selamat dan segera tiba, sudah tentu aku menyerang kau! Mengikut perangai normal aku yang cepat marah dan naik angin, ingin saja aku memarahi kau. Tetapi aku sedar perjalanan kami, keselamatan kami dibawah tanggung jawab kau, maka aku mendiamkan diri. Apatah lagi memikirkan aku hanya ke Mersing, perjalananku bersama kau cuma 2 jam. Sekiranya aku bergaduh dengan kau, dan kau tempiaskan kepada penumpang yg masih terlalu jauh perjalanan itu, maka aku bersikap zalim. Tidakkah kau juga zalim padaku?

Wahai encik pemandu bas..
Kami tidak membayar tiket dengan pakej dapat menghirup dan menghidu bau nafas asap kau. Kami hanya ingin sampai ke destinasi, bertemu keluarga tercinta dan menyelesaikan tugas serta kerja kami. Janganlah kau mementingkan diri sendiri. Semoga kau sedar dan berubah.

AKU BENCI BAU ASAP KAU!!!

No comments:

Post a Comment