Monday, September 19, 2011

Dialog dengan Imam SIRI 1

Dialog ini kisah benar untuk dikongsikan. Ia melibatkan diriku (bilal part time) bersama Haji Ibrahim (Imam full time) Masjid Jamek Kampung Sri Lalang, Mersing, Johor. Haji Ibrahim merupakan seorang imam yang 'super cool', pandai bergurau dan apa yang paling aku gemari ialah kata-kata yang dilafazkannya sentiasa berisi, berilmu dan berguna. Sama-samalah kita mencari kupasan menarik dari kisahku yang tidak seberapa ini.

Port Lepak : Perkarangan masjid.
Waktu : Selepas solat asar.
Penceritaan ini menggunakan bahasa pasar. harap maklum..

Imam (I) : Shiekh (nama panggilan ku di masjid) awak selalu berbual dengan ayah awak?
Aku (A) : Selalu imam.
(I) : Topik apa?
(A) : Sukan, kerja, politik, ekonomi, sosial dan duit.
(I) : Tentang agama?
(A) : Hehehehe...(hanya tersengih..)
(I) : Saya selalu berbual dengan anak saya, bila dia balik bercuti dengan keluarga dia. Eh...awak bila nak kawin?
(A) : Imam...teruskan cerita imam. Saya tengah fokus ni! Jangan mudah terkeluar dari topik! bosan la macam ni..
(I) : Hahaha...muka tak laku! Saya suka berbual dengan orang muda. Pandangan mereka selalunya pelik-pelik dan jauh dari logik akal.
(A) : Apa yang 'best' nya imam? Mengarut kami pandailah.
(I) : Bukan semuanya mengarut. Cuma kadang-kadang cara kamu orang muda berfikir singkat sangat.
(A) : Terlalu berat la program komputer imam ni. Processor saya tak dapat nak ikut....hehehe. bagi contoh imam.
(I) : Anak lelaki sulong saya tu..dia nak saya berhenti kerja. Katanya nak saya berehat-rehat, banyakkan guna tenaga untuk beribadah saje, 'rileks' dan xpayah kerja.
(A) : Itu anak yang baik. baguslah macam tu imam.
(I) : Dia kata gaji dia besar. Dia mampu tanggung mak abah dia dengan adik dia yang tengah belajar sekali. Dia ada duit. Kononnya saya dah puas kerja nak sekolahkan dia dulu, jadi sekarang dah tak payah kerja lagi. Agaknya itu je yang ada dalam kepala dia.
(A) : Apa masalahnya dengan pandangan dia tu imam? Saya cuma nampak kebaikan dan kasih sayang seorang anak pada ayahnya saja.
(I) : Awakpun sama saja dengan dia. Singkat fikiran! Biar saya jelaskan pada awak dengan cara sama macam saya jelaskan pada anak saya. Begini..

Yang pertama..
Abah bekerja kerana kerja itu satu ibadah. Dulunya abah bekerja dengan tujuan nak besarkan kau, nak beri kau ilmu duniawi sebagai asas kehidupan dan nak beri kau ilmu agama sebagai persediaan akhirat. Tanggungjawap menyediakan segalanya itu adalah berat. Abah kerja keras hingga kau berjaya, dan kau tak hampakan abah. Alhamdulillah..
Tetapi anakku, sekarang kau dah berkeluarga. Kau dah ada anak-anak dan 'automatik'nya kau dah memikul tanggungjawap yang sama seperti abah satu masa dulu. Keutamaan kau ialah keluarga kau! Beri pendidikan yang baik untuk anak-anak, beri kemudahan yang terbaik dan beri kehidupan bahagia untuk mereka. Sekarang abah bekerja untuk diri abah dan mak kau saja. Adik kau boleh la kau bantu. Jangan susahkan tentang diri abah, selagi abah sihat abah akan bekerja, dan jika dah tak berdaya abah akan berhenti.

Yang kedua..
Menunaikan ibadah seperti solat dan puasa sambil bertugas dan bekerja memberikan pahala yang besar. Seorang lelaki tua yang sudah pencen, hanya 'rileks' dan menunggu azan untuk berjemaah itu baik. Menghabiskan sisa hidup dengan ketenangan, mengenali diri dan pencipta itu baik.
Namun, seorang anak muda yang sibuk bekerja tetap apabila azan dia bergegas pergi ke masjid untuk solat berjemaah, itu seribu kali lebih baik! 
Sabda Rasulullah SAW "Apabila kedengaran seruan azan, maka tinggalkanlah segala tugasanmu. Bergeraklah dengan segera untuk menunaikan solat berjemaah, dan sesudah melaksanakan ibadah segeralah kamu berteraburan di bumi Allah yang luas ini untuk mencari rezeki". "Beribadahlah dengan bersungguh-sungguh seolah-olah esok kamu akan mati dan berkejalah bersungguh-sungguh seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun lagi".


Saya dah tua. Tak muda lagi macam awak shiekh! tapi saya tak nak bersenang lenang dirumah. Saya nak mengejar pahala yang lebih banyak. Dari duduk menunggu mati lebih baik saya berpura-pura yang saya tak akan mati. Selagi masih ada upaya dan nisahat tubauh badan. Anak janganlah kita susah-susahkan. Walaupun bergaji besar, namun masih banyak tanggungan yang perlu mereka hadapi.

Dikala ini aku hanya berdiam diri sambil mengangguk-anggukkan kepala ( itu je yang aku tau buat).

(I) : Shiekh...Allah maha penyayang. Diberikan usia muda dengan masa yang hampir tidak mencukupi, tetapi dengan kasih sayangNya diberikan kelebihan pahala yang sangat besar. Kemudian apabila tua, diberikannya masa terluang yang panjang agar kita dapat mentaatinya dan menginsafi dosa-dosa kita yang lalu. Sayang bagi orang tua yang lalai dalam menggunakan masa. Masa lapang yang banyak itu dibazirkan dengan aktiviti yang sia-sia.
Firman Allah SWT dalam surah Al-Ashr yang bermaksud "Demi masa. Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian, melainkan orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaram."

(A) : Jadi, saya memperoleh kelebihan pahala yang besarlah imam?
(I) : Ya! Sangat beruntung jika mendapat kesedaran pada usia muda. Awak kena belajar, bekerja dan beribadah pada satu masa. Ruang jihad yang sangat luas. Jangan dibazirkan peluang dan masa. Ingat, kesudahan yang baik bagi orang yang bertakwa.

(A) : Baik Imam, saya akan ingat nasihat imam.
(I) : Ok..saya nak balik dulu, orang rumah ajak jalan-jalan pergi Pantai Air Papan.
(A) : Peh...romantik gila.
(I) : Siapa yang tak sayang bini? Assalamualaikum..
(A) : Waalaikumsalam..


TO BE CONTINUE...

Pengajaran dan kesimpulan dari kisah ini:
1. Ibu bapa kita menyayangi kita tanpa sebarang syarat dan kompromi. Mereka ikhlas bersusah payah demi kita, anak-anaknya. Tidak langsung mengharapankan balsan dan kemewahan. pada mereka cukup dengan ingatan dan ziarah.
2. Kelebihan bagi orang muda walau sibuk dengan tugasan harian, diberikan ganjaran pahala yang besar.
3. Masa perlu digunakan dengan baik.
4. Walau meniti usia emas, buah hati kita tetap kita sayangi. Isteri kita rusuk kita, penyejuk hati dan penyaman mata. Sebenarnya banyak lagi yang boleh dikupas. Terpulang bagi diri kita sendiri untuk mentafsirkannya.

"Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku dan ampunilah dosa-dosa kedua-dua ibubapaku. Kau kasihanilah mereka, sayangilah mereka, peliharalah mereka, sebagaimana mereka mengasihi dan menyayangiku semenjak aku masih kecil.."

-TAMAT SIRI 1-

6 comments:

  1. huhuhuhuhu~

    *sedih nak ngis*

    daus, aku tggu SIRI 2 lak.

    ReplyDelete
  2. ada..dalam draf lagi. slow2 eh..jelas nampak aku bukan penaip yang handal. ada beberapa kesilapan ejaan..

    ReplyDelete
  3. ~tersentuh..otomatik terbayang wajah tua ayahanda kt umah~ myesal den baca pagi2 buta..hilang mood nk koje..daus la ni..

    ReplyDelete
  4. hehehe..i take it as a compliment. tq mysoulz..

    ReplyDelete
  5. x kisah la pasal ejaan, yg penting org paham. lagi pon manusia ni tetap akan paham kalau kita sengaja letak perkataan yg silap ejaan nye.

    ReplyDelete
  6. ok...confident sikit aku nak menulis gini..

    ReplyDelete