Wednesday, September 21, 2011

Malaysiaku..oh Malaysiaku..

Hari ini kita masukkan sedikit elimen jati diri kita sebagai rakyat Malaysia. Pengalaman menarik berlaku pada pagi tadi, kata orang 'banyak udang banyak garam, banyak orang banyak ragam'. Masyarakat majmuk negara kita mempelbagai kerenah dan perangai. kadang kala menyentap hati dan perasaan. kadang kala hilang kesabaran. Janganlah kita lupa sebagai rakyat Malaysia tercinta, kita memiliki rukun negara yang salah satunya berbunyi "kesopanan dan kesusilaan". Malangnya kesabaranku pagi tadi lenyap dan hilang kawalan. Marahku menjadi-jadi dan tidak terbendung. Kemudian bila tersedar, aku malu pada diri sendiri dan malu pada tuhan kerana agamaku menitik beratkan soal sabar didalam iman. ikuti kisahku ini..

"Arghhhhhhhh...kenapa aku tak perasan gula dah habis?", aku bermonolog sendirian. Terus bergegas memandu keretaku ke kedai.


Di kedai Ali Tepin
"Ali bagi aku gula pasir 5kg. cepat sikit, aku nak lekas ni". Aku memberitahu separuh menggesa ali.
"sekejap bang, nak komen dlm facebook ni kejappppppppp jek.."Ali menjawap. Tak dipandangnya aku, sibuk menghadap komputer ribanya. Hatiku mula mendidih.
"ko pegi amik sebelum aku jirus air atas lappy ko ni!". Aku kegeraman.
"yelah..yelah!", ali menjawap acuh dan tidak sambil bergerak. Lama aku tunggu, kemudian dia datang dengan muka yang tersengih "bang, gula dah abis". Cepat-cepat aku beredar ke kedai lain.

Di kedai Kunyit
"Selamat pagi toqqq..", aku disapa kunyit dengan bahasa entah dari planet mana.
"Nyit bagi aku gula 5kg. cepat sikit".
"Apa celop cepat-cepat toqqq?" jawapnya.
"Buat je la cepat, nak makan kaki? loyar buruk je! bahasa apa kau guna ni?", aku tak berminat melayan kerenahnya di pagi yang sibuk ini.
"Lu tak tengok cerita hantu bonceng ke toqqq? Apehal amik 5kg, amik la 25kg ke, 50kg  baru semangat sikit gua nak amik cepat-cepat toqqq, apa celop?". Aku dah makin rimas nak melayan kerenahnya. Menyesal betul aku tak periksa 'inventory' malam tadi. Kunyit datang dengan muka yang xselesa.
"Toqqq gula tinggal 1kg je, lu nak angkat ke?", katanya.
Aku terus menyerang "tadi kata suruh amik 25kg, 50 kg tapi 5 kg pun kau tak ada! Aku pergi kedai chandru la macam ni". Terus aku keluar menghilangkan diri.

Di kedai Chandru
Aku tak gemar ke sini. Susah mendapat parkir dan terpaksa berjalan jauh dikala masa yang terhad. "Macha..apa mau?", tanya chandru kepadaku.
"Bang bagi gula pasir 5kg. cepat sikit tau!", aku mengarah. Chandru datang kepadaku dengan 2 bungkus gula. "Tinggal 2 saja macha, lain finish..", ada pulak bahasa inggeris terkeluar dari mulutnya beserta dengan gelengan kepala.
"apesal susah sangat nak cari gula ni bang? nak naik harga lagi ke?", aku sudah mula hilang sabar.
"Awak mau gula banyak, pergi kedai apek sebelah la. Saya tinggal dua saja. Lori belum sampai hantar gula. Bukan salah saya". Chandru menjawap.
Aku terus ke kedai apek di sebelah.

Di kedai Apek
"Apek gula pasir ada? bagi 5kg", terus aku bertanya. Apek cuma menganggukkan kepala tanpa sebarang patah kata. "Sombong benar si tua ni berniaga. Bisu aganya", monolog ku didalam hati. "Sebelas ringgit lima puluh sen", kata si apek. Aku membayar dan menerima gula beserta baki.
"Apek bagi extra plastik la. ini sudah koyak sikit, nipis sangat pulak tu", aku meminta. "Tak boleh plastik manyak mahal tau sikalang", apek itu menjawap dengan telo cinanya. "Tapi gua beli 5kg, lu bagi plastik yang sesuai la", aku masih tidak berpuas hati. "Tak boleh maa, tak jatuh punya. Itu plastik banyak kuat. Koyak sikit aje. Boleh pakai lagi", katanya.
Aku dah hilang kesabaran, "apek lu kasi tukar. Kalau lu sayang plastik ni, lu simpan angkat wa baru punya!". Dia mengalah dan memberikan plastik yang baru, cumanya plastik baru bersaiz sama dan ketebalan yang sama.
"Apek ini saiz boleh koyak la. Aku nak jalan bawak berat lepas tu jauh! ko bagi yang besar la.", waktu ini aku sudah hilang hormat pada orang tua. Pada aku dia tak boleh dilayan.
"Tak boleh! plastik mahal maa! Lu jangan pegang pakai tangan, kasi peluk itu gula la", dia masih tak nak bekerjasama.
Akhirnya kemarahan meletus, "WOI APEK. BERAPA MAHAL PLASTIK? GUA BAYAR! NAH AMIK NI RM5, CUKUP UNTUK PLASTIK KAU?", aku menjerit sambil melemparkan duit lima ringgit ke atas meja bayaran.
Apek itu kelihatan kaget,."sabarlah jangan gado-gado. ok-ok..wa kasi tukar plastik besar. Jangan marah la encik. kecik punya hal. sori ar..", apek itu memujuk sambil menukarkan plastik dan memulangkan wangku.
Aku terus beredar pergi tanpa menoleh dan memafkannya.

Setelah segalanya selesai, bila aku telah siap dengan tugasan-tugasan dan berehat. aku mula terfikir kembali, kenapa mesti aku marah sangat? Allah menduga aku dengan situasi kecil, tapi aku memilih untuk menjadi kasar dari beristighfar. "Astaghfirullah.., ampunilah dosa-dosaku Ya Allah...". Perkara kecil xperlu dibesar-besarkan.

Di kedai Ali- dia tidak fokus pada tugas, lebih bermain dari bekerja dan langsung tidak tahu barangan apa yang kekurangan.

Di kedai Kunyit- dia bijak, tetapi terlalu loyar buruk sehingga kadang kala merimaskan. Dia juga memiliki masalah yang sama dalam menjaga 'inventory' barangan.

Di kedai Chandru- dia tau apa yang dia perlu ada, dan dia juga menyelesaikan masalah aku dengan memberitahu dimana aku boleh memperoleh barangan itu. Barangkali dia sudah banyak pengalaman.

Di kedai Apek- penjaga barangan yang baik serta berjimat cermat. Tetapi terlalu berkira dan kedekut. MAKA ada patut dia berjumpa sesekali dengan pelanggan yang ganas. pengajaran untuknya.

Masalah aku- sama seperti 2 pekedai yang awal, tidak menjaga stok barangan, dah kesuntukan masa baru nak mencari dan kurang sabar. Bahasa melambangkan bangsa. Aku merendahkan bangsaku dengan kata-kata yang kasar dan kelakuan yang biadap. AKU PERLU BERUBAH!

Ada bijak pandai yang entah dari mana asalnya mencipta satu frasa dalam bahasa inggeris yang berbunyi:
If You're not lazy, you're not Malay!
If you 're not drunk, you're not Indian!
If you're not cheat, you're not Chinese!
Aku tidak percayakan semua itu. Kita satu negara, satu cara yang sama. Bangsa kita disini jauh berbeza dengan negara lain. Aku sering ke Singapura, melayu, india dan cina mereka juga berbeza. Yang penting kita mengikut rukun negara kita. KESOPANAN DAN KESUSILAAN. Sesiapapun suka dihormati. Tidak akan jatuh martabat kita dengan menghormati yang lain.

3 comments:

  1. lupa nak cakap..nasib baik apek tu pulang duit rm5 aku, kalau tak kerana marah aku yg rugi teruk..

    ReplyDelete