Tuesday, September 27, 2011

Dialog dengan Imam SIRI2

Sambungan dari SIRI 1. Watak masih 2 orang yang sama antara aku (bilal part time) dengan Haji Ibrahim (Imam full time). Namun tarikh dan masa yang berbeza. Perbualan ini menggunakan bahasa pasar.

Port Lepak : Perkarangan masjid.
Waktu Lepak : Lepas zohor.

Imam (I) : Shiekh..(nama panggilan untukku di masjid) awak kerja dalam industri pelancongankan?
Aku (A) : Ya Imam..kenapa?
(I) : Sepengetahuan saya, pelancong-pelancong ni terutama yang datang dari eropah, mereka minum arak macam minum teh tarik je. Saya betul-betul mengharapkan awak tak terlibat. Bukan apa, kita selalunya lemah kerana terbiasa dengan persekitaran. Harap awak boleh membezakan yang haram dan yang halal.
(A) : Tidak imam. Saya cuma bekerja dalam industri itu, tapi saya langsung tak terlibat dalam aktiviti yang tidak sihat. Memang saya tak nafikan, ramai yang terpedaya dan hanyut. Alhamdulillah, saya masih memiliki kesabaran yang tinggi. Terima kasih kerana amik berat tentang saya imam.
(I): Saya bukan apa, sedih melihat kemungkaran. Lagi sedih jika jemaah muda dalam masjid saya macam awak. Dah molek-molek, terlibat pulak. Jangan rasa hati atas teguran saya ye..
(A) : Langsung tak terasa hati imam, malah terharu bila imam ambil tau tentang kerja dan keadaan saya. Boleh tak imam terangkan pada saya kenapa arak itu haram?

(I) : Ia sangat jelas, bukankan arak itu memabukkan dan saya yakin awak tau apa implikasinya kepada orang sekeliling jika seseorang itu mabuk.
(A) : Kalau begitu, kenapa agama lain termasuk kristian tidak mengharamkan arak juga?
(I) : Tidak jugak. Sepengetahuan saya dalam bible ada menyentuh tentang arak. Ada ungkapan menyatakan; 'wine is a mocker, strong drink is raging, and whosoever is deceived thereby is not wise'. Ada didalam proverb 20:1 dan seingat saya lagi 'And be not drunk with wine'. Yang itu tertulis dalam Ephenesians, 5:18. Jadi, kristian juga mencegah arak. Tetapi seperti kita, ada sahaja yang tidak menitik beratkan agama.
(A) : Pehhh..luasnya pengetahuan imam! sampai bible pun imam tau?
(I) : Orang muda...tambah pengatahuan awak! Ilmu Allah ni terlalu luas. Sayang kita tak punya kelebihan seperti Imam Syafie yang boleh menghafal segalanya dalam sekali bacaan.

Aku kagum dengan pengatahuan imam yang kelihatan 'biasa-biasa' itu, rupanya betul 'Don't judge a book by its cover'. Pengetahuannya sangat luas. Seorang ustazpun belum tentu boleh merungkai seusatu begitu dalam.

(I) : Islam adalah agama yang memelihara kesejahteraan penganutnya dan masyarakat disekelilingnya. Mabuk kerana meminum arak adalah suatu jenayah yang boleh menyebabkan kacau bilau dalam masyarakat. Lihat saja kes kemalangan yang melibatkan kematian mereka yang tidak berdosa kerana pemandunya yang mabuk. Kes rogol, zina, haruan makan anak, bunuh dan segala macam jenayah lagi turut berlaku akibat mabuk setelah meminum arak.
(A) : Jika mabuk kerana minum atau makan benda lain,  macam mana imam?
(I) : Ya hukumnya tetap sama. Asalkan ia memabukkan dan meletakkan manusia dibawah tahap kewarasan, maka haramlah ia.

(A) : Tapi imam, arak juga banyak kebaikannya. Ada yang menggunakan dalam masakan untuk menyedapkan makanan. Waktu sejuk digunakan untuk menghangatkan badan dan ia juga baik untuk kehangatan dan kesihatan badan. Contohnya ibu yang baru lepas bersalin di barat katanya digalakkan meminum arak untuk menghangatkan badan dan mengeluarkan darah-darah kotor dari badan mereka.
(I) : Dari sudut saintifik, ya, ada kebaikkannya. Namun dalam Islam kita melihat antara kebaikan dan keburukan arak, yang mana lebih mendominasi. Keburukan adalah lebih banyak. Islam itu agama pencegah. Bukankah pencegahan lebih baik dari merawat?

(A) :Macam mana pula dengan orang yang minum arak tapi tak mabuk? Saya pernah dengar ada orang minum arak sampai sepuluh botol, tapi masih tak mabuk.
(I) : Kita ikut logik akal. Awak cuba minum sepuluh botol air kosong sekaligus. boleh tak?
(A) : Mana mungkin, imam! Masuk botol keempat dah nak meletoplah perut saya.
(I) : jadi awak faham maksud saya?

Aku cuma menggelengkan kepala. Tidak mengerti.

(I) : Seorang yang normal, nak minum sepuluh botol air kosongpun tak mampu. Macam mana nak minum sepuluh botol arak serentak? Mabuk la tu namanya! Mustahil minum sepuluh botol berterusan kalau tak mabuk.
(A) : Ooooooooooooooo...begitu panjang muncungku.

TO BE CONTINUE...

Barulah aku faham analogi yang digunakan oleh Imam. Pendekatan yang sungguh berhikmah. Sekarang aku mengerti mengapa Islam mengharamkan arak.Allah SWT telah berfirman dalam Surah Al-Baqarah ayat 219 yang bermaksud:
Mereka bertanya  kepadamu (wahai Muhammad) tentang khamar dan judi. Katakanlah: 'Pada keduanya terdapat dosa yang besardan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar daripada manfaatnya', Dan mereka bertanya kepadamu apa yang lebih nafkahkan. Katakanlah: 'Yang lebih daripada keperluan'. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayatNya kepadamu supaya kamu berfikir.


Pengajaran dari kisah ini

Perkara yang secara jelas diharamkan oleh Al-Quran dan As-Sunnah, dalm kualiti apapun akan tetap menjadi haram. Walau kita cuba berhelah bagi menghalalkan perkara yang haram itu. Hakikatnya kita tidak akan dapat menipu Allah.

Islam itu agama pencegah. Allah menjauhkan kita dari setiap sesuatu yang keburukannya mengatasi manfaatnya. semua itu adalah untuk kebaikan manusia itu sendiri, jika mereka mahu berfikir. Sesungguhnya Allah jua yang maha mengetahui akan setiap sesuatu.


2 comments: